معارفه مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد از نگاهی دیگر

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد

حجت الاسلام احمد عجمين مدير كل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد در جلسه روز شنبه 4/7/88 با حضور مديران مسئول مطبوعات و خبرنگاران يزد اظهار داشت: هنگام انتقال به يزد هم علاقه اي به خدمت در سمت مدير كلي نداشتم و مايل بودم در زمينه «مهندسي فرهنگي» استان تلاش كرده و خدماتي ارائه دهم اما نظر مسئولين بر اين بود كه در سمت مدير كلي انجام وظيفه كنم و اكنون ادامه فعاليت در اين سمت با نظر مقامات وزارت متبوع رقم خورد.
مدير مسئول آيينه يزد در آن جلسه در مورد ناپايدار بودن دوران مديريتها گفت:«درباره تثبيت مديريت مقام رياست جمهوري و وزيران منتخب ايشان بايد گفت: عملكرد دولت نهم در تغيير و جابه جايي مديران اجرايي و به ويژه وزيران انتخابي نشان داد كه هر لحظه تغيير سمت و موقعيت آنها امكان پذير و شدني است. نگاهي به استيضاح چند تن از وزيران و تغيير سمت عدهاي ديگر از آنان يا بركناري وزيران اطلاعات و ارشاد اسلامي در روزهاي پاياني عمر دولت نهم آن هم ده وزير از 21 وزير همه حكايت از عدم ثبات دوران مديريت مقامهاي اجرايي كشور دارد به هر حال اميد است جناب عالي در دولت دهم در سمت فعلي پايدار بمانيد تا بتوانيد از تجربه ها و آگاهي هاي سالهاي قبل در اين دوره كاملاًً بهره برداري كنيد و احياناً كاستي ها را جبران نمائيد. ضمناً براي ادامه خدمت در هر كجا هستيد موفق باشيد و در پيشبرد فرهنگ و ارزشهاي اسلامي بتوانيد گامهاي موثري برداريد.»1
دراين مقاله لازم است از حضور سه سال پيس ايشان وهمراهانشان در دفتر آيينه يزد كه آغاز انتشار هفته نامه بود و مطالب محبت آميزي كه پيرامون نحوه انتشار و وظيفه روزنامه نگار و نويسنده و تلاش براي چاپ نشريه به طور مستمر بيان گرديد سپاسگزاري نمايم.
وزير ارشاد دولت دهم در نهايت «عاليشوندي» را به سمت مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد انتخاب كرد.
شنبه 2/8/88 جلسه معارفه و توديع مديران كل جديد و سابق تشكيل گرديد استاندار و چندين نفر از روحانيون، معاون استاندار و تني چند از مديران كل استان،عده اي از اصحاب مطبوعات و رسانه و هنرمندان و كارمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در آن جلسه حضور داشتند اما نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد رياست شوراي فرهنگ عمومي استان و هيچ يك از نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و حجت الاسلام احمد عجمين در آن مجلس شركت نكرده بودند. جلسه با تلاوت آياتي چند ازكلام الله مجيد و با نواختن سرود جمهوري اسلامي و اداي احترام حضار شروع شد يكي از سخنرانان، عظيمي معاونت حقوقي و امور مجلس وزارت ارشاد اسلامي بود.
نامبرده طي سخناني به مسائلي از جمله اينكه انقلاب اسلامي ايران انقلاب فرهنگي بود كه براي احياي دين اسلام به رهبري امام راحل«قدس الله نفسه الزكيه» و براي زنده نمودن ارزشهاي ديني به پيروزي رسيد و از شبيخون و تهاجم فرهنگي دشمن سخن گفت و در رابطه با تلاش دشمن براي گسست رابطه مردم با انقلاب مطالبي بيان نمود.
نكتهاي كه در بسياري از اينگونه جلسات رعايت نميشود نشنيدن سخنان مردم و خواست آنان ازمديران اجرايي و مسئولان امر است زيرا در اين مجالس فقط سخنرانان به سخنراني ميپردازند و مجال پرسش و پاسخ براي حضار فراهم نميشود.
رسم است كه به منظور شركت در مجلس توديع و معارفه، معاون و همراهان، به شهر مورد نظر مسافرت ميكنند و در مدح مدير سابق و همچنين مدير لاحق سخن ميگويند. احياناً بازديدهايي هم صورت ميگيرد اما جلسهاي با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات و خبرنگاران تشكيل نميگردد اگر چنين جلسهاي تشكيل ميشد، قطعاً مدير مسئول آيينه يزد از مقام معاونت وزارتخانه پيرامون سخنانش در آن جلسه پرسشهايي از اين دست مطرح ميكرد:
- مقصود شما از اينكه دولت اسلامي پا بگيرد و وارد اين فاز شويم كه كشور اسلامي تاسيس كنيم چيست؟ بيشتر توضيح داده شود.
- به اغراق از دو برابر شدن حقوق بازنشستگان سخن به ميان ميآيد چرا از تورم چهار سال در دولت نهم و درآمدهاي كلان نفتي در مقايسه با 16 سال گذشته چيزي بيان نشد.
- مقصود از بي خبران و بي خردان داخلي كه با حالتي عصبي و شعار گونه به آنها اشاره شد كه از روز بعد از انتخابات توطئههاي خود را آغاز كردند چه كساني هستند؟آيا فقط يك گروه و دسته خاصي درايجاد اين فتنهها نقش داشتند ؟
- آيا ميدانيد آمار آراي احمدي نژاد در يزد كمتر از ميانگين اعلام شده و حدود پنجاه و چند درصد است.
- به طور قطع بايد بدانيد بسياري از مردم، نخبگان و حداقل 13 ميليون ايراني قبول ندارند خدمات كشور را عادلانه توزيع نموده اند، نظر ميليونها نفر كه دررديف 15% كساني هستند كه راي ندادهاند را نميدانيم. بسياري از مردم دارالعباده به ويژه در مركز استان لمس كردهاند كه خدمات در اين منطقه عادلانه و بنا به اصول و قانون تقسيم نشده است.
سپس استاندار سخناني بدين مضمون ايراد كرد:
«وي اظهار داشت:مطبوعات، وبلاگها وكليه رسانههاي اطلاع رساني بايد وظيفه مهم امر به معروف و نهي از منكر را در جريان كار خود از ياد نبرند.
در حوزه فعاليتهاي فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد اعتقادات و اخلاقيات و اجراييات اسلامي را در همه زمينهها رعايت كنند و هيچ گاه بر خلاف ارزشهاي اسلامي و شيوه مرضيه ائمه اطهار(ع) سخن نگويند ومطلبي ننويسند. بديهي است كه مسئولين فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بايد همكاري و همپايي خود را با ارباب جرايد، هنرمندان و صاحبنظران عرصه فرهنگ صميمانه ابراز دارند و از هرگونه ياري رساندن به آنان دريغ نورزند.
ضمنا ارزيابي كارهاي انجام شده در فضاي اجتماعي يزد ضرورت كامل دارد.
شايسته است كليه حركتهاي فرهنگي را مورد نقد و بررسي دقيق قرار دهيم تا دريابيم تا چه حد توانسته ايم حقايق ديني را در تأتر، تبليغات اسلامي و صدا و سيما و در فيلمها و سريالها منعكس كنيم.
تا چه حد توانسته ايم ادب و اخلاق اسلامي را در كسب و كار و بازار و معاملات در مقايسه با تجار مومن و حتي مكاسب خوانده و يا در زمينه حفظ حقوق و احترام بزرگترها و كوچكترها و تربيت و پرورش روح و جسم جوانان، هماهنگ با قوانين اسلامي به كار گيريم؟
بي ترديد خارجيها به اعمال ما از جمله سينه زدن، دعاي كميل خواندن و حج رفتن و اذان گفتن توجه ندارند اما بازتاب كردار و گفتار ما را در برخورد با مساله فلسطين و ستمگران جهان استكباري بر اساس آيه شريفه «اشداء علي الكفار» مورد توجه قرار ميدهند و با آن به مخالفت و مقابله برمي خيزند».
سخنان استاندار جالب و ارزشمند بود اميد است با همدلي و مساعدت اهل فرهنگ به معناي عام به صورت عملي و اجرايي در آيد و اكنون كه «عاليشوندي» مسئوليت خطير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد را برعهده گرفته، چه خوب است كه با ادامه دادن فعاليتهاي حجتالاسلام احمد عجمين مدير قبلي ارشاد از جمله اجراي برنامه مهندسي فرهنگي، طرحهاي تازهاي براي اجرايي كردن نظرات ارزشمند و مفيد علما، فرهيختگان و فرهنگ دوستان آنهم نه فقط از يك طيف و گروه و تعميم فرهنگ و اخلاق و ادب اسلامي ادامه دهند و با ياري همكاران آگاه و داناي خويش در پيشبرد آن بكوشند.
نگارنده اين سطور، با گرايشهاي سياسي و گروهي مدير سابق و جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي كاري ندارد، و به آن احترام ميگذارد ولي بر اين باور است كه ضرورت دارد مديريت اين سازمان مهم فرهنگي با عنايت به فرهنگ دارالعباده يزد و عقايد و برداشتهاي فكري و ذهني مردم مومن و خوش اعتقاد اين ديار بخواست پروردگار و با همراهي و مساعدت همكاران و مديران ارشد اجرايي استان برنامه هايي تدوين كنند تا بيش از پيش فرهنگ اسلامي را در فضاي جامعه استان يزد تعميم دهند و با تبليغات ثمر بخش و ارائه طريقهاي بخردانه از سازمان صدا وسيما و ديگر رسانههاي موثر خبري،جوانان ونوجوانان را در هرمقطع تحصيلي و در هر محيط كارگاهي تحت پوشش و تاثير قرار داده و بدين ترتيب يادگار خوب و ارزندهاي بعد از خود به جاي بگذارند و پاداش معنوي اين كار بزرگ را از آن خود سازند.
لازم به ياد آوري است كه همه سخنوران از خدمات حجه الاسلام احمد عجمين قدرداني كردند.

پي نوشت:
1- « هفته نامه آيينه يزد»، شماره 144، مورخ 7/7/88


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا